week 5 2011

Zaterdag 28 mei. dag 29, 90 km, Le grau du Roi – Tarascon.

Jakkes wind op m´n bakkus, dat was vandaag het motto de hele dag een snoeiharde wind vol op m´n kop. Ik fiets nog liever bergop. Ben vandaag eerst richting Nimes gegaan over best wel drukke wegen want ik zag op m´n kaart niet veel andere mogelijkheden. Éénmaal in Nimes aangekomen heb ik wat door de stad rondgefietst en ben nog even bij de Arena geweest, maar mijn stad is het niet wegwezen dus.

Net voor Tarascon voelde ik dat m´n rechterbeen aan het verbranden was en ja dan ben je te laat met smeren, was dus blij dat ik een camping tegenkwam recht langs een kasteel. Op de camping hadden ze een mooi terras dus heb ik daar aan de bar eerst een fust bier leeg zitten drinken, dat ging er wel in. Daarna ben ik nog wat door dat stadje rondgedwaald met zeer smalle straatjes en daarna moest ik nog even langs de flappetap want de bodem van m´n portemonnee was alweer in zicht, en dat vind ik niks gek als je die prijzen langs de kust ziet.

Zondag 29 mei. dag 30, 36 km, Tarascon – Avignon

Vandaag maar een klein stukje gefietst met de wind weer vol tegen. Ben langs de Rhone naar Avignon gereden ik was al vroeg op een camping langs het water. Heb daarna m´n tent in de grond geprikt en daarna de stad in gewandeld. Ik moet zeggen Avignon vind ik wel een mooie stad het oude gedeelte is helemaal ommuurd met in het midden het paleis van de pauzen.

Ik ben blij dat ik in het voorjaar aan het fietsen ben gegaan, want als je hier in de zomer komt is het helemaal niet te hebben kwa temperatuur het is nu al bloedheet. Dus koud bier gehaald en lekker in de schaduw langs de Rhone op het gras gezeten, mensen kijken wat op zich ook wel een leuke bezigheid is.

Maandag 30 mei. dag 31, 68 km, Avignon – Bonnieux.

Op tijd weer op pad eerst Avignon uit rijden, ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard weer enkele kilometers verkeerd gereden. Ik dacht ik rij in m´n blote kont, waar is m´n pet, shit pet kwijt damn al de tassen na gekeken, niks, verdomme waar heb ik die nu weer gelaten. Kwam gelukkig vrij snel ergens in een dorp en daar heb ik dan maar een nieuwe gekocht want ik moet wel iets op m´n kop hebben.

De eerste 30 km waren vrij saai toen de bergen zich weer aandienden werd het weer interessant. En het was meteen raak, het eerste klimmetje was tegen de 20%, goeiendag zeg dat gaat helemaal nergens over ik snap niet dat dat asfalt op de grond blijft plakken. Maar ja de rest van de dag was dan meteen weer een makkie. Aangekomen in Bonnieux vond ik het wel weer mooi geweest en het was weer erg warm, daar de camping opgezocht. s´avonds op het terras nog wat zitten kletsen met een nederlands echtpaar die al voor de tiende keer ofzo op fietsvakantie waren.

Dinsdag 31 mei. dag 32, 62 km, Bonnieux – Manosque.

Vandaag had ik de beste bakker van heel de vakantie gevonden, errug lekker, niet dat die andere slecht waren maar deze steekt er ver boven uit. (PSSSST eerst even een blik lauw bier opentrekken, en dat gebeurt me niet vaak dat ze lauw zijn, sjekkie erbij).

De omgeving hier is echt mooi moet ik zeggen, wel een paar pittige klimmetjes weer. Ik was zeiknat van het zweet en zweten dat kan ik als geen ander. Bovenaan me eerst laten opdrogen en weer verder. Net nog bij een marche geweest was nog ver fietsen ook. Kom ik bijna terug op de camping zie ik er nog één, grrr. als ik dat geweten had, maar ja toch even een enkele kilometers volgas langs het drukke verkeer af, vinden die fransen volgens mij niet zo leuk. Maar daar geef ik toch niks om. Zo en nu is het voedertijd.

Woensdag 1 juni. dag 33, 56 km, Manosque – Moustiers.

De hele nacht storm en regen maar vanmorgen was het dan toch weer droog. M´n zooi ingepakt en ik fiets recht zéér donkere lucht tegenmoet, en ja hoor het begint weer te regenen met hagel erbij maar goed rond een uur of twaalf was het dan toch droog scheen de zon weer en het werd nog warm ook. De hele dag ging het gestaag omhoog en dat heb ik dan toch liever als steil omhoog. De contouren van de hogere toppen van de alpen komen ook steeds dichterbij.

Ik ben nu in Moustiers aangekomen na een flinke afdaling waar ik m´n fiets mooi kon loslaten. Dan heb je toch nog auto´s met caravans erachter die denken dat ze je voorbij moeten komen, mooi niet dus, dan moet je van goeie huize komen. Morgen ga ik de Gorges du Verdon in, ze zeggen dat dat nogal mooi moet zijn. Ik ben benieuwd zit er maar een paar kilometer vanaf, vind het hier ook al mooi afgezien van alle hollanders en duitsers.

Donderdag 2 juni. dag 34, 46 km, Moustiers – Castellane.

Heb vanmorgen uitgeslapen aangezien het niet zo ver meer is naar Allessandria waar ik de trein terug naar huis neem, dus ik heb nog tijd genoeg. Vannacht heeft het weer flink geregend en vandaag voor de middag was het ook niet anders. Ben toch maar aangefietst want om nou tegen de binnenkant van de tent aan gaan zitten te kijken is ook weer zoiets. In de regen weer een bult omhoog gefietst en wat een prachtig uitzicht had ik, zat midden in de wolken zag dus niks. Het klaarde langzaam maar zeker op, gelukkig maar want het is hier te mooi om niks te zien.

Ik hoor geknor maar ik zie nergens varkens hmmm raar. Ah het is m´n buik met andere woorden het is voedertijd. Zit ik daar te eten zaten er een paar fransen langs me ook z´n nek vol te duwen, alsof die nog niet dik genoeg waren. Helemaal op de fiets vroegen ze, euh ja hoe anders, á bon. Ik klaar met eten draai een sjekkie, keken die gasten me een partij raar aan, ik zeg ben maar een amateur hé. Ik weet wel hier moet je in de zomer ook niet zijn het stikte nu al van de campers, deze keer veel italieanen, ik zal in de buurt komen denk ik. En dan moet je ze eens zien met die rijdende villa´s op wielen op een veel te smalle slingerweg. Ik verbaas me dat dat goed gaat, maar aan de afzettingen langs de weg te zien gaat het dus ook regelmatig niet goed.

Vrijdag 3 juni. dag 35, 32 km, Castellane – St. Auban.

Vandaag eerst een berg opgeklommen, en dat was een kilometer of 18 klimmen en dat vond ik meer als genoeg. Het had weer de hele nacht geregend en vanmorgen dreigde het nog steeds maar gelukkig bleef het droog. Na wat foto´s genomen te hebben ging ik rustig aan naar beneden want anders is het zonde van die twee uur ploeteren.

Vanmiddag was ik al vroeg op een camping en daar ontmoette ik een andere hollandse dame, ben effe haar naam vergeten, daar ben ik nogal goed in. Hebben we samen op het terras van de camping al het bier op zitten drinken en werd het toch nog gezellig. morgen weet ik nog niet precies hoe ver ik ga, we zullen zien.