week 3 2011

Zaterdag 14 mei. dag 15, 90 km, Soulac sur mer – Le porge ocean.

Vanmorgen eerst nog langs een paar toeristengevangenissen gekomen pffff, en verder de hele dag door de bossen en duinen over fietspaden gereden. Ik dacht het is weekend dus dat word de hele dag andere fietsers ontwijken, niets was minder waar ik heb de hele dag weer geen hond gezien. Nou ja één dan en die was zijn baasje kwijt. Ik even gestopt en dat beestje rook even aan mijn hand en trippelde weer verder, en dat was in de middle of nergens, toch wel zielig.

Er stond vandaag een harde koude wind die ik gelukkig in de rug had. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe veel geluk met het weer heb gehad. Fingers Crossed.

Zondag 15 mei. dag 16, 65 km, Le porge-ocean – Salles

Vandaag maar een kort ritje, ik dacht pak een halve snipperdag. De hele dag alleen maar over fietspaden gereden eerst nog een stuk door bos en duingebied dat hebben die fransen hier goed geregeld. Je kan echt tientallen kilometers en meer helemaal in je uppie rijden door mooi gebied.

Vanmiddag al vroeg neergestreken op een verder verlaten camping, en eerst een grote bak voer klaargemaakt want honger had ik. Komt er ineens een engelsman (wat later bleek) aangelopen met een grote tas en een kleine koffer, vraag ik hem ben je te voet. Eh no he said, zijn motor waar hij drie weken mee aan het rondtoeren was geweest had hier vlakbij een lekke band gekregen, en die kon hij zelf niet repareren en dat kon dinsdag pas dus hebben we vanmiddag en avond gezellig aan het bier gezeten 🙂 en de boot naar engeland ging ie ook niet meer halen balen dus voor hem.

Maandag 16 mei. dag 17, 133 km, Salles – St. Vincent de paul.

Kaarsrechte lange wegen door alleen maar productiebos vandaag, ik dacht fiets net zo lang door tot ik weer uit dit gebied weg ben want daar heb ik morgen geen zin meer in. Maar ik ben er doorheen en heb in de verte de pyreneen al gespot.

Ben trouwens ook in frans-baskenland aanbeland aan de dubbele plaatsnaambordjes te zien. Je ziet het ook aan de mensen die beginnen de laatste paar dagen ook langzaam te veranderen in zuiderlijke type´s. Nou vanaf morgen ga ik langs de pyreneen fietsen en dat kan ik mooi op mijn gemak gaan doen aangezien ik nog tijd genoeg heb voor ik in italie moet zijn.

Dinsdag 17 mei. dag 18, 58 km, St. Vincent.paul – Sauveterre de Bearn.

Het is warm hier de temperatuur loopt in de morgen al vlot op naar een graad of dertig dus ik mag niet klagen. Vanmorgen ging ik effe wat inhoud voor mijn maag inslaan bij zo´n grote intermarche, loop ik naar de kassa´s waar er zo´n 40 op een rij staan en waar er maar een stuk of 5 openzijn, bij de jumbo had ik de boodschappen dan voor niks gehad. Dus ik zoek de minst korte rij uit en na meer als een kwartier kan ik dan eindelijk afrekenen, dacht ik. Ik leg daar een paar knaken op die kassa neer begint die tante daar achter de kassa een heel verhaal af te steken. Ik dacht die vraagt zegels, voordeelpas, dus mijn antwoord was twee keer no. Pakt ze de telefoon en aan het bellen drie seconden later staat de bedrijfspolitie achter mijn hakken, pakt het geld en de kassabon en loopt aan naar een andere kassa en daar krijg ik mijn wisselgeld terug. Dus ik vraag aan die uniform, Whats the problem, kon ik bij die andere kassa alleen maar met cheques afrekenen. Ik dacht dat die dingen al 100 jaar geleden afgeschaft waren maar goed probleem opgelost. Kom ik buiten ligt er een zwerver samen met z´n zwerfhond langs m´n fiets, hij kijkt me aan en ik zeg bedankt voor het opletten, ben blij dat ik de fiets op slot gezet had. Maar hij moet niet denken dat ie geld krijgt van mij je kan ook gewoon gaan werken moet ik ook namelijk. Heb ik die hond toch een stuk oud stokbrood gegeven die kan er namelijk niks aan doen.

Verder vandaag de eerste klimmetjes weer gehad de bergen liggen aan m´n voeten ligt nog sneeuw op zag ik, erg mooi hier trouwens. Ik heb weer vroeg aangelegd op een camping mooi plaatsje hier heb nog wat rondgewandeld en ijskoud bier gescoord want dat had ik nodig.

Woensdag 18 mei. dag 19, 75 km, Sauveterre de bearn – St. Colome.

Vandaag nationale koeiendag, zat ergens in een dorpje op een bankje komt er een hele kudde koeien op z´n gemak door de straat gewandeld, dat zie je bij ons niet meer. Even later rij ik ergens langs een boerderij verschiet me kapot staat er een koe aan een ketting op nog geen 2 meter van me af me volgas uit te schelden. Ik denk dat hij klaar stond voor transport naar het slachthuis en dat die koe dat zelf ook wist.

Ik weer op zoek naar een camping zie ik bordjes staan volgen dus, hmmm daar aangekomen geen camping te bekennen verder maar weer dan. Zie een stuk verderop weer een bordje die dan maar volgen, komt er ineens een tractor aangereden die jongen stopt stapt uit  en vroeg of ik naar de camping ging, euh ja, zegt hij nog een kilometer en dan ben je er zet je tent maar vast op afrekenen doen we straks wel. Ik dacht hoe weet hij dat nou, maar toen de weg doodliep op z´n boerderij begreep ik het. Die boer is nu op dit moment heel ruig op z´n electrische grasmaaier het gras aan het maaien ik denk dat ik de eerste gast ben dit jaar. Ik heb hier trouwens een prachtig uitzicht over de bergen waar nu hele donkere wolken aankomen. En nog geen 10 minuten later begint het een partij te onweren goeiendag zeg dat gaat echt nergens meer over.

Donderdag 19 mei. dag 20, 48 km, St. Colome – Lourdes.

Waarom, beste mensen rij ik als een plaatsje meer als vijf straten heeft altijd verkeerd, dat vraag ik me toch echt af. Vanmorgen heb ik de hele plaats Nay gezien gisteren Oloron st. Marie en Arudy en dat maakt op zich niks uit maar die straten hier zijn nou niet bepaald vlak te noemen (lees steil). Maar ja moet ik maar beter opletten en ik heb meteen de hele dorp-stad gezien, zullen we maar zeggen.

Ik ben nu net buiten Lourdes op een camping aanbeland ga straks, als de was klaar is, even kijken of maria (of hoe ze ook mag heten) toevallig een paar flessen bier koud heeft staan voor mij. Ben bang dat ze alleen maar water in huis heeft, in dat geval ben ik zo weer weg want hier op de camping staan ze wel koud en dat voor maar 1 euro, waar maak je dat nog mee.

Vrijdag 20 mei. dag 21, 40 km, Lourdes – Pouzac.

Oke vandaag drie weken onderweg, dus nog drie weken te gaan, moet ik gaan aftellen dat was toch eigenlijk niet helemaal de bedoeling maar het is niet anders. Ik kon vanmorgen nergens een bakker of winkel vinden dus na veel kilometers klimmen begon ik toch wel een beetje sjeekie te worden. (begint het gdv. weer te regenen, de laatste paar dagen iedere keer hetzelfde verhaal zit ik hier voor m´n tent te schrijven kan ik weer naar binnen vluchten). Kom ik opeens twee fietsers tegen, jawel hoor nederlanders ook op fietsvakantie, na een vrij kort praatje valt m´n oog op z´n stokbrood, oja ik verrekte van de honger, snel doorfietsen dus nadat ik eerst m´n oog opgeraapt had natuurlijk anders zie je geen diepte meer, en dat is hier genoeg.

Tijdverdrijf nummer 1 onder franse campingbazen, op een electrische grasmaaier rond vlammen, deze kan er ook al geen genoeg van krijgen. Vandaag trouwens ook veel gieren gezien, machtige beesten zijn dat zeg, eentje vloog op een paar meter boven me een stuk mee. En vandaag werd ik niet door honden of koeien uitgescholden maar door paarden ook leuk voor de verandering. Proost net nog even vers koud bier gescoord, moet je ook bijhouden hé.