week 1 2011

zaterdag 30 april. dag 1 113 km.

Ik ben vanmorgen om 06.30 uur aangefietst naar Eindhoven en heb daar de trein genomen naar Vlissingen. Bij het overstappen in Dordrecht kwam ik erachter dat ik geen suiker bij had, dus op het perron een bak koffie genomen en de suikerbak geplunderd toen de dame achter de toonbank even de andere kant op keek. Probleem opgelost. In Vlissingen aangekomen heb ik het pond naar Breskens genomen, daar aangekomen kon de vakantie echt beginnen. In eerste instantie heb ik de LF1 route gevolgd, maar ik kreeg al vrij snel in de gaten dat ik nogal aan het omfietsen was en ben ik weer richting de kust gegaan. Terwijl ik op mijn kaart aan het kijken was vroeg iemand mij of ik de weg kwijt was. Antwoord was nee, waarop hij vroeg waar ik heen moest dus ik zeg, ik moet niks maar ga naar Italie met een omweg, ooh zei hij dan moet je richting Knokke en begon te lachen. In Zeebrugge raakte ik natuurlijk weer de weg kwijt, het zal eens een keer niet zo zijn in Belgenland, maar nadat ik de zon gevolgd had kwam ik weer goed uit en ben verder getrapt over de diverse boulevards mensen ontwijkend met een gangetje van ongeveer 30 op het uur, had wind mee, dus dat ging goed. Aanbeland op een camping in Westende heb ik nog even lopen vechten met mijn tent. Het was de eerste keer dat ik die opzette en met windkracht veel moets ie tien minuten later toch zijn meerdere erkennen. En dat was ik natuurlijk. AL met al een goede fietsdag met mooi weer de kop is eraf.

zondag 1 mei, dag 2, 117km Middelkerke-Licques

Vandaag zat ik al om 08.00 uur op mijn fiets eerst nog even een stukje door Belgie en daarna zonder dat ik het in de gaten had Frankrijk binnen gereden. Het landschap veranderde meteen van saai naar interessant, het begon meteen te glooien en later werd het steeds heuvelachtiger na de eerste kleine klimmetjes voltooid te hebben zweette ik me kapot het was dan ook vrij warm, maar de wind had ik weer voor het grootste gedeelte in de rug, wat een mazzel weer. Rond een uur of vier vond ik het wel weer genoeg, dus een camping opgezocht waar ik eerst een groot glas koud bier heb gepakt. Tent opgezet effe gedoucht en de rest van de avond met een paar belgen op het terras van de camping zitten eten en drinken.

maandag 2 mei, dag 3, 107 km Licques via Boulogne sur mer naar Boisjean

Vanmorgen weer op tijd vertrokken, het begint nu echt te heuvelen heb mijn kuiten al een paar keer gevoeld. Ben ook al een paar andere vakantiefietsers tegengekomen die de andere kant uitgingen en daar heb ik wel een beetje medelijden mee want die hebben de wind volgas tegen en die blaast al drie dagen behoorlijk hard, wat dan wel weer zeggen dat ik die dus vol in de rug heb 🙂 Ik ben vandaag mijn pet een enkele keer verloren tijdens afdalingen over zeer slecht wegdek grrr. mijn tas vol eten pleurde van de fiets af grrrr. en ben nog even naar de markt geweest. Daarna nog een paar keer route barree wat normaal geen probleem is maar deze keer kon ik er echt niet langs grrr. omfietsen dan maar, en nu sta ik op een uitgestorven camping waar niks te beleven is vroeg te bed dus.

Dinsdag 3 mei, dag 4, 80 km Boisjean – Eu

Om negen uur vanmorgen was ik weer pleite en ik kon nergens een bakker vinden in die honderd slaapdorpen waar ik doorheen kwam, totdat ik een vrouw 2 stokbroden door een raam van een auto zag pakken. Jooo ik zet mijn fiets voor die auto neer.

Bonjour, vous aves a pain.

wie

Kijk dat zijn berichten. Ik had dus stokbrood gescoord die ik honderd meter verderop op een bankje met wat pate dat ik nog had meteen burgemeester gemaakt heb. Zo nu kon ik er weer tegen, maar goed ook want ik moest meteen weer flink klimmen. Toen ik de volgende blz. uit me boekje aan het omdraaien was stond er ineens een franse dame langs me en vroeg of ik de weg kwijt was, nou niet echt. Ik had liever gehad  dat ze me iets anders gevraagd had:)

Na 80 km bult op bult af hadden mijn benen er geen zin meer in en ik had me een partij honger dat kennen ze in Afrika nog niet eens. Aanbeland in Eu een of ander                                                                                                                                                                                                                                       vestigingsstadje naar de camping gegaan. Tent opgezet en naar de Lidl die ik een paar honderd meter terug gezien had. Zo die gasten kunnen morgen een extra vrachtwagen laten komen want ik heb die winkel zo ongeveer leeg geplunderd, bier, chips, pate, kaas, broodjes, chocoladekoeken. Terwijl ik dit zit te schrijven komen er een paar fransen bijzitten die ik nog wat nederlandse les gegeven heb, altijd grappig.

woensdag 4 mei, dag 5, 120 km, Eu-La mailleraye sur Seine

Vanmorgen kort na vertrek kreeg ik meteen twee steile klimmetjes te verwerken, altijd lekker en meteen opgewarmd. Vandaag veel vakwerkhuizen gezien, mooie opgeknapte en een enkele in verregaande staat van ontbinding. Ik schat de mensen die daar in wonen dat daar hetzelfde voor geld. Verder ben ik zo ongeveer de hele dag uitgescholden door franse honden, wat een druktemakers zijn dat zeg en dan die koeien die verschoten zich elke keer het laplazerus als ik een keer schakelde en dat moet ik nogal eens.

Een keer op een dag en als ik ooit de jackpot mag winnen staan er hier nog genoeg kasteeltjes en grote landhuizen die op een nieuwe baas staan te wachten. Verder hulde aan de franse automobilisten, die gasten komen alleen maar voorbij als ze zeker weten dat er geen tegenligger aankomt, kunnen wij nederlanders en zeker ook de belgen nog veel van leren. Verder heb ik prachtig weer ik hoop dat dat zo blijft.

Donderdag 5 mei. dag 6, 70 km La mailleraye sur seine – Bernay

De camping van afgelopen nacht was gratis ik heb geen mens gezien die geld wilde hebben, kijk dat heb ik het liefste. Ik kon vanmorgen meteen weer de wei in wat betreft klimmen en laten de benen er vandaag weinig zin in te hebben ik was niet vooruit te branden dus heb ik onderweg wat meer fotos gemaakt je moet wat toch.

Vandaag ben ik door rijk Normandie gefietst aan de huizen (lees kastelen) te beoordelen.

Ik heb nog met een paar koeien staan buurten die vonden mij wel interessant heb ik maar meteen een foto van die biefstukken genomen.

Vrijdag 6 mei, 78 km, Bernay-sees

En weer een dag kapot, vanmorgen heb ik eerst een km of 12 over een voie-verte gefietst dat is een oude spoorlijn die ze omgebouwd hebben tot fietspad, daarna weer over gewone weggetjes -PSSSJT effe een blik bier opentrekken-  Zoals gebruikelijk ging het weer op en neer maar dat maakt mij niks meer uit begin er aan te wennen. BURP oeps iets te gulzig. Rond een uur of twaalf kwam ik langs een meertje waar wat bankjes stonden, iets wat in frankrijk toch zeldzaam is -bankjes- of ik kijk niet goed dat kan ook. Ik me daar neergezet kwam er een jongedame met fietstassen voorbijgereden, bonjour, ze reed door ik dacht die komt zo terug, zo zijn die vrouwen. En wat denkte 2 minuten later staat ze voor mijn neus, een hollandse natuurlijk ze was al vanaf eind februari weg even een jaartje ertussen uit ze was net afgestudeerd. Ik sta nu op een camping in Sees met uitzicht op de kathedraal. BUURP oeps weer te gulzig:) Ik hoop wel dat het weer mooi blijft want er komt wat hoge bewolking aan en dat betekent in de regel niet veel goeds we zullen zien.